مریم قجر عضدانلو
تولد: ۱۳ آذرماه ۱۳۳۲ تهران
همسران: مهدی ابریشمچی_ مسعود رجوی
برادران و خواهران:محمود_نرگس_معصومه
فرزند: اشرف
بعد از ازدواج با مسعود رجوی نام خود را به مریم رجوی، تغییر داد!
وی همسر کنونی مسعود رجوی و از رهبران سازمان مجاهدین خلق است
پس از دوران تحصیل دبستان و دبیرستان وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و دانشجوی رشته مهندسی متالورژی بود اما فارغ‌التحصیل نشده است. او در یک خانواده مسلمان غیر سنتی متولد شد. وی تا قبل از آشنایی با مجاهدین خلق تقیدی به رعایت آموزه های دینی نظیر حجاب نداشت و وابسته به جریان تقی شهرام بود که بعدها نام پیکار بر آن گذاشته شد.
مریم رجوی قبل از انقلاب سابقه فعالیت با مجاهدین، یا سابقه دستگیری نداشت. یکی دو ماه بعد از پیروزی انقلاب (۱۳۵۷) به سازمان مجاهدین پیوست و فعالیت خود را در بخش اجتماعی سازمان مجاهدین آغاز نمود.
در سال ۱۳۵۹ از سوی سازمان مجاهدین خلق ایران بعنوان یکی از کاندیداهای تهران معرفی گردید اما رای نیاورد و در سال ۱۳۶۲ از ایران خارج شد.مریم قجر نخست به آلمان رفت و سپس در فرانسه به فعالیت خود ادامه داد. 
وی که در سال ۱۳۵۸ با مهدی ابریشمچی از مسئولان رده بالای سازمان مجاهدین ازدواج نموده بود، اوایل سال ۱۳۶۴ از همسرش جدا شد و بعد از چند ماه به عقد ازدواج مسعود رجوی در آمد. مجاهدین از این ازدواج بعنوان «انقلاب ایدئولوژیک» نام می‌برند در تبلیغات آنان به گذشتن از همه چیز برای آزادسازی ایران تعبیر می‌شود. گفته می شود طلاق نامبرده به اجبار مسعود رجوی بوده است!
واکنش مهدی ابریشمچی به این ازدواج که از سوی تشکیلات مجاهدین خلق به عنوان "ازدواج فرخنده توحیدی و انقلابی مریم و مسعود" تبلیغ می شد از بخش های جالب ماجرا بود. وی در پاسخ به پرسش های مطرح شده از او در خصوص ازدواج همسرش با مسعود رجوی گفت: " مخالفت با مشیت مسعود کفرآمیزتر از مخالفت با مشیت خداست."
مریم رجوی از همسر سابقش ابریشمچی یک دختر دارد که نامش اشرف است
در اسفند ۱۳۶۳ مسعود رجوی که در آن زمان مسئول اول سازمان بود او را بعنوان همردیف مسئول اول انتخاب نمود و از سال ۱۳۶۵ به بعد فرماندهٔ نظامی حملات علیه جمهوری اسلامی را بر عهده داشت 
او کسی است که در ماجرای کشتار کردهای عراق و شیعیان آن کشور همپای مسعود رجوی در صدور فرمانها و پیگیری پیشروی نیروهای سازمان در منطقه نقشه مهمی داشته. مریم رجوی سوار بر تانک بر سر شبه نظامیان مجاهدین فریاد می زد "کردها را زیر تانک هایتان بگیرید و گلوله هایتان را برای پاسداران ایران نگه دارید". مریم رجوی بایستی به این اعمال جنایتکارانه که با شکایت کتبی بالغ بر سه میلیون عراقی همراه بوده است جوابگو باشد. و در مرداد سال ۱۳۶۷ در عملیاتی که «فروغ جاویدان» خوانده می‌شود فرمان حمله و آتش علیه نیروی‌های نظامی ایران را صادر کرد و این عملیات با فرمان آتش آتش مریم رجوی آغاز شد.

مریم رجوی که زندگی اش در سازمان جز افزودن بر موارد طومار توطئه و فتنه ماحصلی نداشت و در نتیجه این عملیات ها علیرغم به هلاکت دادن نیروهای مجاهدین که بالغ بر 3000 نفر میباشند منجر به جان باختن سربازان و نیروهای نظامی و هموطنان عادی میهن شده است . او در تمامی نشست های سرفصلی روی سن در کنار مسعود رجوی فراری قرار گرفته و پابپای او بحث ها را برای به انحراف کشاندن اذهان سرکوب شده عناصر سازمان پیش برده که نتیجه آن کنترل ذهن افراد برای برده کشی و استثمار روحی و روانی با مکانیسم فرقه بوده است .
مریم قجر عضدانلو در 30 مهر سال 1370 از طرف مسعود رجوی به عنوان به اصطلاح رئیس جمهور شورای ملی مقاومت انتخاب گردید
پس از سقوط صدام حسین و خلع سلاح مجاهدین توسط ارتش آمریکا در عراق مریم قجر عضدانلو به عنوان فرد دوم سازمان با شعار دموکراسی و آزادی و … جهت جلب افکار عمومی به پاریس می‌رود در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۳ قاضی ژان لویی بروگر از قضات شناخته شده ضد تروریست فرانسه حکم بازداشت اعضای سازمان مجاهدین را به اتهام فعالیت تروریستی علیه مخالفان، اعضای سابق و مشکوک بودن منابع مالی صادر نمود. در ساعت ۶ بامداد ۱۷ ژوئن ۲۰۰۳ بیش از ۱۲۰۰ نیروی پلیس و نیروی امنیتی فرانسه بزرگترین عملیات خود پس از سه دهه را علیه ۱۳ دفتر سازمان در مناطق وال دواز و یلنیز به اجرا در آوردند. هدف اصلی این بازداشت‌ها مقر اصلی سازمان واقع در اورسورواز بود و پلیس مریم قجر عضدانلو و ۱۶۴ نفر از اعضای مرکزیت سازمان مجاهدین را بازداشت نمود. در راستای انجام ماموریت‌های از پیش تعیین شده سازمان، تعدادی از اعضای مجاهدین به اجبار سازمان خود را در انظار عمومی به آتش کشیدند تا نشان دهند در اعتراض به دستگیری مریم قجر این خودسوزی صورت میگیرد. طبق گزارش‌های منتشر شدهٔ خود سازمان، ۱۶ نفر در طی سه روز در شهرهای پاریس، رم، برن، لندن، اتاوا، اتن و نیکوزیا اقدام به خودسوزی کردند. این تراژدی انسانی با مرگ دو زن، صدیقه مجاوری ۴۰ ساله و ندا حسنی ۱۹ ساله که بر اثر جراحات وارده از خودسوزی جان باختند به اتمام رسید. تصاویر خودسوزی‌های اعضای سازمان مجاهدین خلق که بیشتر آنها را خبرگزاری‌های جهان گزارش کرده‌اند، نشانگر صحنه‌های غم‌انگیزی است که اعضای یک فرقه برای تحمیل خواسته‌های خود بر سیستم قضایی فرانسه خلق کرده‌اند.
مریم رجوی بیش از ۲۰ سال است عنوان رئیس جمهور منتخب مقاومت ایران را دارد و بعد از آنکه مسعود رجوی وی را به این سمت و برای دوران انتقال برگزید، شورای ملی مقاومت هم بر آن انتخاب صحه گذاشت. به ادعای شورای ملی مقاومت ایران، بعد از براندازی حکومت جمهوری اسلامی تا تأسیس مجلس مؤسسان، ریاست جمهور موقت کشور مریم رجوی خواهد بود.
او سمبل زنی غیردمکراتیک و فریبکار بوده که با برپایی همایش های زیر 50 نفر حقیقی و با پرداخت پول به عده ای از دولتمردان و سیاست مردان بازنشسته امریکایی که به اقرار صریح خود آنها رسیده ، در تلاش بوده و هست تا به هرطریقی صرفا برای منافع خود و حفظ قدرت پوشالی و بادکنکی مجاهدین برای تشدید تحریم ها علیه مردم مظلوم ایران بکوشد. او در همایش های مربوط به زن از حرفهای غیر واقعی سخن گفته و تصویر دروغ از وضعیت زنان حاضر در فرقه به افراد و نمایندگان زن ارائه نموده است .
مریم رجوی در کنار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورت علنی و بدون هیچ ابایی از حمله به ایران حمایت کرده و غرب را به خاطر تعلل در این زمینه به باد انتقاد می گیرند!
مریم قجر اخیرا هم پیمانی خود را با وهابیت ، آل سعود ، تروریست داعشی علنی کرده است و به عنوان رهبر یک گروه تروریستی در راه اهداف تروریست جهانی قدم بر میدارد.