مریم و مسعود رجوی در خصوص اعدام میگویند: اعدام بد است و ما با اعدام مخالفیم و در ایران فردا!! ما حکم اعدام را برمیداریم و ...
جهت یادآوری خدمت مریم و مسعود باید عرض کنم، مگر شما نبودید که هنوز نه به بار بوده و نه به دار٬ حکم اعدام در قرارگاه اشرف را به نقل محافل و نشستهای دیگ و عملیات جاری تبدیل کردید و می گفتید که هرکس که خواست از ما جدا شود٬ حکمش اعدام است؟! مگر شما نبودید که در نشستهای طعمه همه را مجبور کردید که گزارش بنویسند که هرکس برید و خواست جدا شود٬ حکمش اعدام است و خودش پیشاپیش حکم اعدام خود را امضاء کند؟
شما با چه رویی صحبت از اعدام نکردن و صحبت از حق حیات و ... به میان می آورید؟ شما تصور می کنید که با این حرفها قادرید که گذشته سیاه خود را پاک کنید؟ آیا فراموش کرده اید که چه بلایی در خروس آباد و زندانهای قرارگاه اشرف٬ به بهانه نفوذی بودن بر سر نیروهای خودتان که نیآوردید؟ و اما مبحث اعدام:



نظریات فراوانی به صورت مخالف و موافق با این مجازات و فلسفه اجرای آن ابراز شده که‌ به‌طور خلاصه به مهم‌ترین دلایل این مخالفان، پاسخ موافقان و فلسفه مجازات مجرمان، از نگاه قرآن اشاره می‌شود؛

* حیات، هدیه خداوند
مخالفان مجازات اعدام می‌گویند: حیات، هدیه خداوند به انسانهاست و هیچ کس، حتی دولتها حق محروم کردن انسانها را از این موهبت الهی ندارند.
←← پاسخ
در پاسخ گفته شده: اولاً آزادی نیز هدیه خداوند به بشر است، بنابراین نباید مجرم  را تبعید یا زندانی کرد. ثانیاً اگر هدف از گرفتن حیات از یک نفر، دادن حیات به چندین نفر باشد هیچ منعی ندارد و افراد یا دولتها این حق را خواهند داشت تا مجرم را اعدام کنند.

* عدم امکان اصلاح و بازگشت
گاهی گفته می‌شود که با اعدام مجرم، امکان اصلاح و بازگشت وی به جامعه از بین می‌رود.
←← پاسخ
در پاسخ گفته شده که هدف اصلی از اعدام در همه موارد، اصلاح مجرم نیست، بلکه گاهی اهداف مهم‌تری از جمله اجرای عدالت و حفظ اجتماع از جرایم مشابه، وجود دارد.

* اعدام، مجازاتی بی‌اثر
دلیل دیگر مخالفان این است که اعدام، مجازاتی است بی‌اثر و مجرمان از مرگ نمی‌هراسند.
←← پاسخ
در پاسخ گفته شده که تجربه نشان داده که اعدام اثر فراوانی در جلوگیری از جرم و انصراف دیگران از ارتکاب جنایت دارد، به همین جهت بسیاری از دولتها که این مجازات را لغو کرده بودند، بر اثر افزایش جرایم بزرگ دوباره به برقراری این مجازات رأی دادند.

* جامعه نباید قاتل باشد
گاهی گفته می‌شود: محکوم کردن فرد به اعدام، چیزی جز قتل نیست و جامعه نباید قاتل باشد.
←← پاسخ
در پاسخ گفته شده: ناپسند بودن هر عملی تابع شرایط و انگیزه افراد است و قتل افراد در بسیاری از موارد ناپسند است؛ اما اگر کسی به دفاع از خود یا دیگران مرتکب قتل شود نه تنها قابل مذمت و مجازات نیست، بلکه سزاوار ستایش و تشویق نیز هست و به همین جهت خود مخالفان اعدام نیز در مواردی خاص این مجازات را جایز دانسته‌اند.

* اشتباه قضایی
دلیل دیگر، اشتباه قضایی است؛ به این بیان که ممکن است در صدور حکم مجازات، اشتباهی رخ داده و بی‌گناهی اعدام گردد، در حالی که پس از اعدام راهی برای جبران آن نیست.
←← پاسخ
در پاسخ باید گفت اولاً این اشتباه در مجازاتهای دیگر نیز امکان‌پذیر است و ممکن است فردی به اشتباه تا پایان عمر، زندگی خود را در زندان بگذراند. ثانیاً به مجرد احتمال اشتباه نباید اصل مجازات را لغو کرد، بلکه باید راههایی برای از بین بردن اشتباه یا به حداقل رساندن آن جستجو کرد؛ مانند آموزش مأموران و قضات و دادن حق درخواست تجدیدنظر به محکوم.

فلسفه اعدام مجرمان از دیدگاه اسلام

اسلام نیز چنان‌که بیان گردید از موافقان حکم اعدام است؛ اما موافقت با چنین مجازاتی نه بدان جهت است که اسلام برای جان انسانها ارزشی قائل نیست، زیرا اسلام در این جهت، از میان مکاتب دیگر شاخص است، تا آن‌جا که کشتن یک انسان بی‌گناه را گناهی عظیم و با کشتن همه انسانها برابر می‌داند، بلکه هدف و فلسفه اعدام مجرمان از دیدگاه اسلام رفع فساد و پاک شدن جامعه از آلودگیهایی است که حیات و زندگی اجتماعی را تهدید می‌کند؛ همچون غده‌ای سرطانی که باید با عمل جراحی آن‌ را از بدن خارج کرد. این امر، افزون بر آیه فوق از آیه ۳۳ همین سوره نیز که کشتن محارب و مفسد فی الارض را لازم شمرده استفاده می‌شود: «اِنَّما جَزؤُا الَّذینَ یُحارِبونَ اللّهَ ورَسولَهُ ویَسعَونَ فِی الاَرضِ فَسادًا اَن یُقَتَّلوا»

← اعدام مجازاتی زندگی آفرین
فلسفه دیگر اعدام این است که چنین مجازاتی زندگی آفرین و موجب حیات انسانها: «ولَکُم فِی القِصاصِ حَیوةٌ یاُولِی الاَلببِ»  و موجب حیات جامعه است؛ زیرا مجرمان از ترس قصاص، به خود اجازه نمی‌دهند دیگران را بکشند و بدین وسیله به سنتهای جاهلی که گاه یک قتل باعث چندین قتل می‌شد، پایان داده می‌شود و هم موجب حیات افرادی است که در صدد قتل دیگران هستند، چون آنان را نیز از فکر آدم کشی باز می‌دارد و این‌گونه جان آنان محفوظ می‌ماند.

← ایجاد تقوا
فلسفه دیگری که در پایان آیه فوق به آن اشاره شده ایجاد تقواست: «لَعَلَّکُم تَتَّقون»  یعنی تا از ترس قصاص، از ارتکاب جرام از جمله قتل دیگران پرهیز کنید، بنابراین، وجود چنین مجازاتی هم برای فرد و هم برای جامعه، مایه خیر است: «فَاقتُلوا اَنفُسَکُم ذلِکُم خَیرٌ لَکُم» که هم خیر دنیوی را در پی دارد، زیرا باعث حفظ افراد و جلوگیری از ارتکاب جرم می‌شود، و هم برای مجرم خیر اُخروی دارد، زیرا اعدام او موجب کاهش بار گناه و مجازات اُخروی وی می‌گردد.


منبع:
 http://www.wikifeqh.ir/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%85