هر حاکمیتی برای بقای خود و زنده ماندن ایدئولوژی و تشکیلاتش نیاز به عنصر رهبری کننده دارد. همانطور که می دانید دین یهود بنام موسی(ع) و جانشینان او، دین عیسی(ع) بنام او و دین اسلام به نام محمد(ص) و جانشینان او شناخته می شود. همانطور که جنبش و حاکمیت کمونیستی در اتحاد جماهیر شوروی با نام لنین و سپس استالین تا گورباچف و انقلاب چین با نام مائو و جانشین های او و انقلاب کوبا با نام فیدل کاسترو و ارنستو چگوارا و جانشین های آنها شناخته می شود.
جانشین رهبری
مسئله رهبری و جانشینی بسیار مسئله مهم و خطیری است که هر جنبش باید در موقع خود به آن پاسخ بدهد. جمهوری اسلامی ایران این روزها درگیر انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، مجلسی که باید رهبری در جامعه اسلامی شیعی، در ایران را تعیین کند و یکی از مهمترین مجالس تأثیرگذار در ایران می باشد. موضوع رهبری و مجلس خبرگان رهبری این روزها مباحث داغی است که از طرف رسانه ها و بزرگان دینی و شخصیت های دولتی در ایران دنبال می شود و در واقع موضوع تعیین کننده ای برای بقای جمهوری اسلامی قلمداد می شود.
اما در آن طرف طیف، سازمان ابتر و بی دنباله مجاهدین خلق، در بن بست های لاعلاج غوطه ور می باشند و دست و پا می زند. آنان نه تنها نتوانسته اند تاکنون برای بقای خویش جانشین رهبری خود را انتخاب کنند و به خارج از تشکیلات معرفی کنند، بلکه با حرکت های فرمالیستی کودکانه مانند انتخاب دروغین چند زن تازه به دوران رسیده، ثابت نموده اند که برای این موضوع چیزی در چنته ندارند و سازمان مجاهدین کما فی السابق وابسته به شخص مسعود رجوی می باشد و بعد از این رهبر سالخورده، سازمان با همه دستاوردهایش از هم خواهد پاشید و به حافظه تاریخ خواهد پیوست.
این سازمان بدلیل اتخاذ سیاستها و استراتژیهای غلط نتوانسته است خود را با حرکت و سیر جامعه بسوی تفکرات نو هماهنگ کند، برای همین بین او و خلق و ملت فرسنگ ها فاصله افتاده است و سیل اطلاعات و تکنولوژی، دریایی فاصله را بین آنان ایجاد کرده است و سازمان مجاهدین خلق با ادامه دادن به محروم کردن اعضای خود از اینترنت و فضای مجازی و تکنولوژی های جدید اجتماعی، عملاً روزبروز این فاصله را بیشتر کرده و بر آن افزوده است، تا جائیکه امروز دیگر افراد مجاهدین مانند افراد غارنشین، هیچ سنخیتی با دنیای جدید ندارند و سازمان مجاهدین همچنان مات و مبهوت و بدون جانشین شمارش آخرین نفس های ایدئولوژیک تشکیلاتی خود را آغاز نموده است.