رفتار شناسی فرقه رجوی نشان می دهد که در پس معادلات فرقه گرایانه پیچیده قرار گرفته است، آنها همواره برای پرکردن ساختار انسانی اشان دست به هر اقدامی زده اند و به هیچ اصولی حتی قوانین داخلی خود پایبند نیستند.

عوامل این فرقه در راستای نفوذ و تاثیرگذاری بر افرادی که با آنها مواجه اند اقدامات مختلفی را صورت می دهند که یکی از مدلهایی که می توان به آن اشاره نمود، مدل «تخفیف وارونه» است.

شرح مختصر مدل تخفیف وارونه:
آیا هیچگاه به صف مردم در مقابل مغازه هایی که حراج کرده اند توجه کرده اید؟ آنها صف بسته اند که کالائی را ارزانتر از گذشته بخرند، تجار و فروشندگان بخوبی نسبت به این عادت و علاقه مردم به خرید جنس ارزانتر آگاه هستند و از آن حداکثر استفاده را می برند. آنها متخصصین «تخفیف وارونه» هستند؛ به این معنی که چند روز قبل از حراج قیمت بعضی از اجناس خود را بالا برده، دید و انتظار مشتری نسبت به آن اجناس را عوض می کنند و بعد قیمت آنها را تحت عنوان حراج به قیمت معمول و حتی بالاتر از آن، پائین می آورند و علیرغم اینکه از فروش آن اجناس سود بیشتری می برند، اما در ظاهر حراج کرده و گاه مدعی ضرر هم هستند. شما نیز به خیال اینکه دارید آن کالا را بمراتب ارزانتر از قیمت واقعیش می خرید صف می کشید که هر چه زودتر آنرا ابتیاع فرمائید.

گفتنی است که تمام فرقه ها، بدون استثنأ این شیوه را در مراحل اولیه عضوگیری بکار می گیرند. آنها همچنین به هنگام جمع آوری کمک مالی از این شیوه بیشترین استفاده را می برند. در فرقه رجوی، بعد از امور توضیحی اولیه، از افرادی که جذب می شوند، معمولا ابتد یک خواسته بزرگ مثل تمام وقت شدن در گروه، رها کردن خانواده و زندگی در خانه های جمعی و یا رفتن به مناطقی که گروه هوادار کمتری داشتند را درخواست می­کردند و بعد از رد این خواسته از طرف هوادار مربوطه، از او میخواستند که فرضا چند روز در هفته در خیابانها به فروش نشریه مجاهد کمک کند و یا از هواداران مسن تر و ثروتمندتر پرداخت کمک مالی بزرگی را طلب میکردند و بعد از او کمک کمتری را خواستار می شدند و یا از آنها می خواستند که خانه خود را بطور کامل در اختیار سازمان بگذارند و باز بعنوان تخفیف از او میخواستند که افرادی از سازمان را در خانه خود جای دهند و یا اجازه دهند که سازمان از بخشی از خانه آنها جهت انبار سلاح و یا نشریات سازمان استفاده نمایند.

یکی از اعضای جداشده فرقه رجوی در این خصوص اذعان می کند: استفاده دیگر این شیوه در داخل خود سازمان و برای اعضاء بود، به این ترتیب که فرضا برای ما که در اروپا و یا آمریکا کار می کردیم، همواره صحبت از درد و مصائب و سخت کوشی اعضا در ایران و بعدها در عراق بود و گاهاً فیلمها و یا اسلایدهائی هم نشان می دادند، که در مقایسه با آنها ما خود را در وضع به مراتب بهتری دیده و نسبت به چیزی شاکی نبوده و حتی نسبت به اشتباهات و برخوردهای بد مسئولین معترض نباشیم. علاوه بر این هدف دیگر این بود که در مقایسه با آنان ما فدا و از خود گذشتگی خود را کم دیده و همواره نسبت به سازمان احساس دین کنیم. نکته جالب این است که بعدا من فهمیدم که مشابه همین شیوه در مورد افراد مستقر در عراق بکار گرفته می شده است. به آنها هم گفته می­شد: در حالیکه شما در عراق در میان خانواده خود (منظور خانواده سازمانی است) هستید و در فضای گرم سازمان زندگی می کنید، برادران و خواهران شما در اروپا باید روزانه ده تا پانزده ساعت در هوای سرد در خیابانها ایستاده و جلوی بورژواها و هر کس و ناکسی، خود را خوار و ذلیل کنند که بتوانند مخارج سازمان را تامین کنند که ما محتاج کمک بیگانه نباشیم.

یکی دیگر از روش‌ های فرقه رجوی برای جلب افراد به دام انداختن آنها از طریق روابط ضد اخلاقی عنوان شده بود بطوری که پس از انتخاب قربانی یکی از زنان‌ عضو این گروهک تروریستی به عنوان طعمه با قربانی رابطه غیراخلاقی برقرار کرده و سپس با اخذ اسناد از جمله عکس و تهیه فیلم از این رابطه مدارکی علیه فرد قربانی تهیه کرده و از این طریق وی را مجبور به همکاری با گروهک تروریستی خود می‌کنند.

سازمان (فرقه رجوی) ‌چند سال پیش همسر “علی احسانی” از اعضای بلندپایه تشکیلات به نام آیوا مونچاتی را برای تعمیق ارتباط در قالب یک طعمه به سراغ اشکوری فرستاد و اشکوری از طریق آن طعمه به تور افتاد.
این فرد در پایان نامه افشاگرانه خود از نوع رابطه اشکوری با گروهک تروریستی منافقین اسناد و تصاویری از اشکوری را منتشر کرده و تهدید می ‌کند در صورت تکذیب مطالب وی توسط گروهک تروریستی منافقین و یوسفی اشکوری تصاویری بی پرواتر و اسناد مهمتری را منتشر خواهد کرد.

همچنین فرقه فتنه انگیز رجوی با ورود عواملش به صحنه اعتراضات انتخاباتی سال ۸۸، تجمع ‌ها را به اقدامات رادیکال عملیاتی، از آتش زدن اموال عمومی تا ضرب و جرح مردم عادی تا غارت فروشگاه‌های مردم وادار کرد.
فرقه تروریستی رجوی با توجه به موقعییت، زمان، مکان، توان، سازگاری با محیط اهداف ضد بشری خود را به پیش میبرد.