تجربه تخلیه تلفنی در بخش “اخباری” سازمان مجاهدین خلق که لازمه آن تحلیل روانی مخاطب، تحریک مخاطب بر اساس تحلیل به دست آمده، شخصیت‌ سازی ‌های ساختگی، و اعتماد سازی است نیز به کمک اعضای یگان سایبری آمده است. افرادی که در اتاق کامپیوتر وارد عملیات سایبری یا همان عملیات فریب در شبکه‌ های اجتماعی می شوند، ساعت ‌ها توسط عوامل بخش اخباری آموزش می بینند که چگونه بر مخاطبین خود تأثیرگذار باشند، اعتماد آن ها را جلب کنند، کاربرانِ عموماً جوان و بی تجربه شبکه‌ های اجتماعی را فریب داده و تحریک کنند، و هر کدام ده‌ ها شخصیت‌ ساختگی در فضای مجازی را هدایت نمایند.
 


اعضای یگان سایبری به دلیل کار تشکیلاتی و روانی که آموزش های آن را فرا گرفته اند، با ایجاد حساب های جعلی و استفاده از عکس های دختران و پسران جوان در پروفایل های خود، در برخی موارد طعمه‌ هایشان را که معمولاً‌ از بین جوانان و نوجوانان بی اطلاع انتخاب می‌ کنند به روش‌ های مختلف برای همکاری با مجاهدین خلق فریب می دهند.

اولین گام عناصر فرقه رجوی در آلبانی برای فعالیت در شبکه‌ های اجتماعی، طراحی اکانت‌ های فیک با هویت‌ های ساختگی است. هر عضو براساس سرعت عمل و مهارتش، چندین حساب جعلی در شبکه ‌های اجتماعی مختلف را هدایت می‌ کند. این صفحات معمولاً با علائمی غیر از سازمان مجاهدین خلق و با عناوینی از جمله حقوق زنان، حقوق کودکان، ورزشی، حقوق بشری، صنفی یا غیره راه ‌اندازی می ‌شوند. در واقع سازمان با اطلاع از جایگاه منفورش در میان مردم ایران، از نام و آرم خود استفاده نمی‌ کند.

این هویت‌ های جعلی برای شروع ارتباط با سوژه‌ ها در شبکه‌ های اجتماعی مورد استفاده قرار می ‌گیرند و هرگاه سوژه‌ ای به دام تبلیغات آنان افتاد و در مسیر همکاری قرار گرفت، با توجه به نگاه سیاسی و اطلاعات تاریخی ‌اش که چه میزان از سابقه جنایت ‌ها و خیانت ‌های مجاهدین خلق اطلاع دارد، یا این که چه نظری در مورد سازمان ابراز می کند، کم‌ کم هویت “سازمان مجاهدین خلق” برایش آشکار می ‌شود.

استفاده از آرم و نام سازمان بعد از تکمیل روند فریب سوژه‌ ها یا همان کاربران شبکه‌ های اجتماعی در ایران نیز فقط به این خاطر صورت می گیرد که سوژه‌ ها بعد از آن که فریب می‌ خورند و جذب می‌ شوند و تمایل به همکاری نشان می ‌دهند، هر اقدامی که به دستور سرپل انجام می ‌دهند را باید با نام و آرم سازمان ثبت و ضبط نمایند. به عبارت دقیق ‌تر اگر فردی عملی انجام داد باید به نوعی نشان دهد که این کار از سوی عوامل مجاهدین خلق انجام گرفته تا سرکردگان سازمان بتوانند گزارش‌ فعالیت‌ های خود در ایران را به سرویس‌ های اطلاعاتی دشمن بفروشند.

فعالیت فرقه رجوی در فضای مجازی با هویت های ساختگی با هدف عضوگیری و انجام عملیات ایذایی، تغییر فضای اعتراضات صنفی به آشوب و درگیری، القای حس ناتوانی و عقب ماندگی به جامعه، برهم زدن محاسبات سیاسی بین المللی و منطقه ای و عملیات روانی به سود دشمن صورت می گیرد.

مزرعه یا کارخانه ترول مجاهدین خلق در آلبانی بارها طی سال های اخیر توسط رسانه های بین المللی افشا و حساب های جعلی این سازمان توسط شبکه های اجتماعی مختلف مسدود گردیده است. اخیراً خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع فیسبوک اعلام نمود که حداقل 300 حساب کاربری جعلی مزرعه ترول مجاهدین خلق در آلبانی مسدود شده است، در گذشته توئیتر نیز دست به اقدام مشابهی زده بود.
 

فیسبوک و مجاهدین

مسدود کردن این حساب ها؛ مزرعه ترول مجاهدین خلق که تقریباً با 1500 کاربر و هر یک با حدود 20 حساب جعلی شبانه روز مشغول کار هستند را تعطیل نمی کند. اما اعتراف شبکه های اجتماعی و رسانه های بین المللی به وجود مزرعه ترول مجاهدین خلق و استفاده از حساب های جعلی قطعاً ضربه بزرگی است که واکنش های هیستریک فرقه رجوی را در پی داشته است.

امروزه در دست اغلب جوانان و نوجوانان ایرانی یک گوشی هوشمند است که می تواند با اقصی نقاط دنیا در ارتباط باشد، او اگر نسبت به تهدیدات این گونه ارتباطات آگاه نشده باشد این احتمال وجود دارد که به دام دشمنان مردم ایران بیفتد. وارد شدن به فضای مجازی مانند قدم گذاشتن در میدان مین است که بدون راهنما، آگاهی، شاخص گذاری و احتیاط های لازم می تواند فوق العاده خطرناک باشد.

قطعاً دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و انتظامی کشور و همچنین دستگاه های تبلیغی و تعلیمی و رسانه ها وظایف خود را در این خصوص به نحو احسن انجام می دهند اما در این مورد خاص، عموم محافل فرهنگی و هنری، انجمن ها و سازمان های غیردولتی، گروه های سیاسی، و همچنین استادان، معلمان، مربیان، روحانیون، مدیران، مسئولان و خصوصاً والدین و خانواده ها باید نقش جدی ایفا نمایند. آنان باید ابتدا خود تسلط کافی برای استفاده از فضای مجازی به دست آورده و سپس تهدیدات محتمل آن را به کسانی که تجربه کمتری دارند انتقال دهند.

عاطفه نادعلیان