سازمان مجاهدین خلق ایران   (خائنان پلید)

شهید محمد یحیائی
وضعیت تأهل: مجرد
محل شهادت: خیابان ستارخان
تاریخ شهادت: 1360/6/20

زندگینامه

در سال 1341 در خانواده ای مؤمن و مستضعف چشم به جهان گشود. شش ساله بود که پدر مهربانش را از دست داد و به سبب تنگدستی خانواده نتوانست به مدرسه روزانه برود. روزها را کار می کرد و شب ها درس می خواند و بدین ترتیب با مشقت فراوان توانست مدرک ششم ابتدایی را بگیرد. از این سال در مغازه آهنگری به کار پرداخت و مخارج زندگی مادر و خواهر کوچک را تأمین می کرد و به خاطر بر عهده داشتن مسئولیت اداره خانواده دیگر نتوانست به تحصیل ادامه دهد.

در ایام اوج گیری انقلاب اسلامی فعالانه در راهپیمایی ها و تظاهرات شرکت می جست و در ساعات منع عبور و مرور با یارانش به جنگ و گریز با مأموران قداره بند گارد می پرداخت و رشادت و فداکاری بی نظیری از خود نشان می داد. در یوم الله 22 بهمن، روز پیروزی خون بر شمشیر در تسخیر مراکز انتظامی و سرکوبگرانه رژیم ستمشاهی فعالانه شرکت داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پاسداری از دستاوردهای آن در مسجد امام حسین (ع) پرداخت و با جدیت و اخلاص تمام به انجام وظایف محوله همت گماشت. با تشکیل کمیته‌های انقلاب اسلامی به کمیته منطقه 2 پیوست و شبانه روز به خدمت مشغول شد. شیفته اسلام و ولایت فقیه بود و جان خود را کوچکترین هدیه ای می دانست که می توانست به این ودیعه الهی تقدیم کند.

در مقابل دسائس و توطئه‌های گروهک‌های ضد انقلابی چون سدی استوار می ایستاد و با آگاهی از ماهیت آبشخور اصلی این دار و دسته ها به خوبی می دانست که مقابله با آنها جزئی از مبارزه علیه استکبار جهانی است.

شهادتنامه

در انجام هر مأموریت خطیری که پیش می آمد، شهید یحیایی داوطلبانه همیشه آماده بود. بعدازظهر جمعه بیستم شهریور ماه 1360 به کمیته محل خدمت شهید تلفنی مبنی بر وقوع یک درگیری مسلحانه در خیابان ستارخان می شود و او داوطلب عزیمت به محل حادثه می گردد. فرمانده اش به وی یادآور می شود که وقت استراحت اوست و نیازی به اعزامش نیست، لیکن شهید پافشاری می کند و بالاخره به همراه یکی دیگر از برادران (شهید حمیدرضا حیدری) به طرف خیابان ستارخان حرکت می کنند.

در این خیابان سه تن از منافقین تروریست که به کمین آنها نشسته بودند، اتومبیل حامل این برادران را به رگبار می بندند و این عاشقان الله در بستری گلگون به دیدار معشوق می شتابند.

پزشکی قانونی طی گزارشی علت به شهادت رسیدن برادر محمد یحیائی را چنین بیان می کند 

"...متعلق به جوانی است در حدود 22 سال... محل وورد گلوله از ناحیه سر که باعث خونریزی داخل جمجمه شده است، جواز دفن صادر گردید.”

19 سال بیستر نداشت و از زمانی که به یاد می آورد در تلاش و زحمت بود و به هیچ کس جز الله تکیه نداشت و شهادتش به دست منافقین، رسواگر ماهیت واقعی این ایادی تروریست استکبار جهانی گردید و نشان داد که ادعای “حمایت از خلق “این دار و دسته، سرابی اغواگر است و بس.

مزار شهید: بهشت زهرا، قطعه 24، ردیف 94، شماره 7